Saturday, November 18, 2006

AL FATIHAH... Perginya seorang teman sejati

Ketika sedang menghadiri satu majlis di Bandar Tasek Puteri, Rawang pada 11 November 2006 yang lalu, saya tersentak mendapat berita sedih bahawa sahabat lama saya, Dr. Ahmad Shah Mohd Noor meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya di India. Kemalangan itu berlaku ketika beliau dalam perjalanan untuk menghadiri program rasmi Bank Pembangunan Islam (IDB) di Universiti Aligarh.

Saya segera menghubungi Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Anwar ketika itu berada di Washington D.C. Namun, Anwar lebih awal telah dimaklumkan oleh Ketua Jabatan di IDB, Rahman Al-Ajmi; begitulah cepatnya Anwar dapat berita, dan jaringan antarabangsa yang beliau ada... Kebetulan ketika saya menghubungi Anwar, beliau sedang bersiap untuk berlepas ke New Delhi bagi menghadiri Persidangan Ekonomi India-Arab bersama Menteri Kewangan India, P. Chidambaram.

Anwar tiba di India seawal 1.25 pagi, 13 November. Sebaik selesai majlis perasmian persidangan pada sebelah pagi 13 November, Anwar bergegas ke Rumah Mayat untuk menziarahi jenazah Dr. Ahmad Shah. Terus pula menelefon saya, katanya, ada usaha beberapa kerat pegawai kedutaan Malaysia yang menegur teman-temannya di India mengapa mereka memaklumkan insiden ini kepada Anwar!

Dr. Ahmad Shah [foto kiri] adalah rakan sepejabat saya di Jabatan Perdana Menteri. Beliau adalah Pegawai Khas kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim manakala saya memikul amanah sebagai Setiuasaha Sulit. Saya amat senang bekerja dengan beliau.

Sepanjang pengenalan, Dr. Ahmad Shah adalah seorang yang dedikasi, komited dan berpegang teguh kepada prinsip dan tuntutan agama. Memiliki perwatakan lembut. Hatinya mulia. Pada usia muda, Dr. Ahmad Shah terlibat dengan gerakan Islam seperti PKPIM dan ABIM.

Jenazah Allahyarham Dr. Ahmad Shah tiba di KLIA pada 14 November lalu, jam 7 pagi. Setelah urusan di KLIA selesai, jenazah dibawa ke Masjid Putrajaya untuk disembahyangkan.

Saya bergegas ke sana. Bersama-sama ratusan kenalan lain menyempurnakan Solat Jenazah. Solat Jenazah diimamkan oleh anak Allahyarham, Umar. Kehadiran yang begitu ramai memenuhi dewan utama Masjid Putrajaya menjadi tanda yang Allahyarham adalah seorang yang mempunyai ramai kawan dan disenangi semua pihak. Saya sempat juga berjumpa dan berbual-bual dengan ramai pegawai tinggi kerajaan dan sahabat-sahabat lama dari ABIM dan gerakan Islam. Allahyarham meninggalkan 6 orang anak; 3 lelaki, 3 perempuan.

Jenazah dibawa pulang ke Padang Rengas untuk disemadikan... petang itu, saya amat merasa kehilangannya.

Mari kita berdoa semoga Allahyarham Dr. Ahmad Shah Mohd Noor dicucuri rahmat dan maghfirah oleh Allah S.W.T. Mendapat “husnul khatimah” iaitu akhir yang baik dan ditempatkan di dalam syurga yang penuh ni’mat.

Saya juga berdoa semoga keluarga Allahyarham khususnya isteri dan anak-anak beliau dicucuri oleh Allah S.W.T. dengan kesabaran dan ketenangan yang mendalam serta redha terhadap takdir yang ditentukanNya. Amin.

1 Comments:

Blogger zahir said...

Bukankah kita wajib menziarah saudara kita yang telah meninggal dunia? Saya tidak faham kenapa kita perlu halang seseorang dari menbuat perkata itu. Inikah mereka yang memperjuang & menyokonh Islam Hadari??

1:17 AM  

Post a Comment

<< Home