Tuesday, January 09, 2007

SPR akui kekuatan SISMEP 12

Parti Keadilan Rakyat (keADILan) mengalu-alukan saranan yang dibuat oleh Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya SPR distruktur semula dan undang-undang serta peraturan pilihan raya yang sudah lapuk itu dirombak.

Pengakuan terbuka oleh Pengerusi SPR mengesahkan dakwaan keADILan selama ini bahawa sistem pilihan raya di Malaysia masih tempang dan dicabuli dengan salahlaku yang jelas dan pengkhianatan terhadap prinsip-prinsip demokrasi.

keADILan telah memulakan proses mendedahkan bukti-bukti kukuh penyelewengan, penipuan dan kelemahan-kelemahan sistem pilihan raya di Malaysia yang mencabar kewibawaan SPR melalui satu sistem perisian komputer yang canggih yang dinamakan SISMEP 12. keADILan juga telah melancarkan sebuah dokumen penting “Sham Democracy : A Report on Malaysian Elections” pada September 2006 yang membuktikan bahawa kepincangan sistem pilihan raya di Malaysia amat ketara dan keperluan mendesak untuk menubuhkan suruhanjaya bebas bagi mengkaji sistem yang menjurus ke arah pilihan raya yang adil dan bebas.

Pengakuan Tan Sri Abdul Rashid adalah amat serius. Pengerusi SPR mestilah bertanggungjawab untuk melaksanakan reformasi menyeluruh dalam proses dan sistem pilihan raya di Malaysia supaya pilihan raya terjamin bersih, bebas dan adil. Sekiranya Tan Sri Rashid gagal memikul amanah ini, keADILan masih berpendirian menuntut beliau melaksanakan tanggungjawab moral dengan meletakkan jawatan serta merta. keADILan menyambut baik gesaan Dato’ Seri Anwar Ibrahim supaya Tan Sri Abdul Rashid tidak terus menerus menjadi boneka UMNO dan kerajaan Barisan Nasional. Apakah rasionalnya meneruskan pilihan raya di Malaysia sekiranya SPR gagal melaksanakan agenda pembaharuan dalam pengendalian pilihan raya.

Ternyata juga perkembangan ini menjelaskan bahawa hanya pimpinan politik yang tidak mempunyai kewibawaan dan integriti yang mampu mengekalkan sistem yang lemah, tempang dan kecundang.

keADILan komited untuk memulihkan dan memperbaharui sistem demokrasi di Malaysia. Matlamat ini merangkumi sistem pilihan raya yang bersih, bebas dan adil, menjamin badan kehakiman yang bebas, media yang terbuka serta pemuliharaan hak asasi manusia.

keADILan akan mendukung usaha murni parti-parti politik yang progresif dan badan-badan bukan kerajaan atas nama BERSIH untuk menuntut pembaharuan dan reformasi dalam sistem pilihan raya di Malaysia.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

good job boycotting the dirty by-elections where 12,000 UMNO members are deployed to help with the campaign.

it's time the election process is cleaned up after so many years of gerrymandering, vote buying and harassment.

5:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

wow! my article on u is getting the most hits in the past hour!
maybe i can interview u? so exclusive. :D

8:56 AM  
Blogger Azmin Ali said...

Dear freelunch2020,

Thanks for the support. We need to embark a new programme to create greater awareness among Malaysians on their rights as citizen and as voter.

10:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

hey azmin,

sure. it's hard to find good people to support but i can only support u if u don't do anything stupid :D

anyway, the article on you has been picked up by newskini (http://newskini.serveftp.net/) under buzzing issues.

news on u really sells.

good luck and all the best.

hopefully i wont have to write a negative article on you.

11:16 AM  
Blogger Mr. Right said...

"Sham Democracy : A Report on Malaysian Elections"

Where can we find this report?

11:34 PM  

Post a Comment

<< Home