Saturday, March 24, 2007

Makmurkan demokrasi

Saya bersyukur dan berterima kasih di atas pernyataan kepercayaan dan keyakinan ahli-ahli parti yang terus mencalonkan saya sebagai Timbalan Presiden dalam Mesyuarat Agung Tahunan Bahagian masing-masing menjelang Kongres Tahunan parti pada bulan Mei yang akan datang. Sehingga hari ini, jumlah pencalonan yang saya terima dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak amat memberangsangkan; justeru meyakinkan saya bahawa prinsip dan amalan demokrasi amat subur dalam keADILan. Saya sendiri berpegang teguh kepada prinsip ini dan menyeru ahli-ahli parti untuk memakmurkan amalan demokrasi dalam parti dan menjaga etika dalam proses ini.

Saya percaya pernyataan sokongan yang saya terima dari ahli-ahli parti adalah berdasarkan keyakinan dan penghargaan mereka di atas sumbangan saya dan rekod kerja saya dalam usaha memperkasa parti dari awal penubuhan keADILan pada tahun 1999.

Pemilihan dalam parti adalah amalan yang sihat selagi kita menjaga etika dalam berkempen. Seseorang demokrat tidak harus gusar atau takut berdepan dengan proses demokrasi. Yang lebih penting ialah parti kita, keADILan diasaskan kepada prinsip demokrasi. Justeru itu, prinsip-prinsip ini mestilah menjadi amalan kita dalam parti. Proses dan amalan demokrasi yang sihat tidak akan memecahkan perpaduan dalaman parti. Hujah yang mengatakan pemilihan pucuk pimpinan akan memecahkan perpaduan dan menghancurkan parti adalah alasan yang meleset dan jumut. Ianya menjadi amalan orang yang dayus dan bertopengkan slogan demokrasi. Inilah amalan UMNO. Inilah juga amalan orang yang masih berkiblatkan UMNO.

Saya cukup yakin dengan kematangan keADILan untuk mengurus proses demokrasi dalam parti. Kejayaan kita mengurus proses demokrasi dalaman parti akan pasti memberikan imej yang baik kepada rakyat dan meyakinkan kita untuk menyertai pilihan raya umum dengan sokongan yang lebih besar di kalangan rakyat.

Saya meminta tenaga dan perhatian ahli-ahli parti dan teman-teman pimpinan ditumpukan sepenuhnya untuk memakmurkan demokrasi dalam keADILan.

3 Comments:

Blogger PengundiMuar said...

Sindrom “takut” rakyat pada polis

Satu petang ; aku memandu kereta kebandar bersama kawan. Tiba-tiba kawan aku menjerit kecil “hay bob, polis tu, hati-hati”. Kening aku berkerut memandang dia yang semacam takut dan control macoh, membetul-betulkan tali pinggang dan pandang tegak kedepan; bukan dia buat-buat. Dah beberapa kali aku tengok kelakuanyang sama pada dia dan aku bertanya, “hang ni kenapa ?”, jawab ringkasnya “polis tu, ko tak nampak ke”.

Dia kata, kalau dia nampak polis je, jantung dia berdegup laju dan rasa takut. Aku kata, kenapa harus macam tu kalau kita tak salah; mengapa harus takut. Dia memberi alasan, polis Malaysia lain; mereka MENCARI kesalahan walaupun kita tak salah. Aku berfikir sebentar, mungkin betul kata dia. Contoh pertama, bila aku memandu di UK dulu. Papan tanda amaran had laju bawah 40 KM/jam, “ada kemera had laju dihadapan”, banyak dipasang sebelum jalan sempit, langkah mengingatkan agar memperlahankan kenderaan. Siapa laju gugak kena le,memang salah mereka.

Setelah seketika perjalanan ada van polis membawa kemera had laju di tepi jalan (nampak jelas van polis tu). Tapi di Malaysia, polis menyamar menjadi pemotong rumput, duduk dalam longkang dilebuhraya menangkap had laju kerata anda. Mereka berjaya, saman berjela panjangnya, rakyat diugut bayar saman; rakyat “takut” dan pergi bayar. Dalam hari yang sama, beli utusan baca tajuk akhbar “polis berjaya mengutip saman tahun ini sebanyak XXX juta melebihi kutipan tahun lepas”. Nampak sangat le polis memang target nak menyaman rakyat. Rakyat panas hati...

Reformasi 1998, depan mata aku kekawan dibantai oleh polis sesuka hati. Alasan polis untuk menjaga keamanan, menyirap je darah aku masa tu. Lepas 5 tahun, kebetulan aku berpeluang pergi demo-perang dilondon. Tak pula aku tengok ada orang awam ditangkap, diterajang atas alasan keamanan. Aku heran sebenarnya, bila baca laporan, tengok VCD, rakyat dipukul sesuka hati dalam himpunan bantahan TOL baru-baru ni. Kalau tol kurang, bukan ke polis ni jugak yang untung tak payah bayaq tol.

Undang-undang dimalaysia sebenarnya hanya untuk rakyat kebanyakan bukan pada golongan bangsawan. Golongan atasan, ada tuduhan melibatkan wang rakyat berjuta, BPR rasuah, Menteri dalam negeri (menteri pada polis) lepaskan penjenayah; Mereka masih tenang. Ni kalau rakyat membantah sedikit di jalan raya (kononnya Negara demokrasi), ditangkap, dibuang kerja, diugut, dimasuk penjara… geramnya aku. Sebenarnya tak salah aku menuduh mereka ni kuncu orang “bangsawan” dan lebih tepat pemimpin BN.

DALAM buku cerita-cerita kesultanan Melayu lama, selalu ditonjolkan watak cerita di mana “siapa kuat menjadi raja atau ketua”. Perolahan cerita menjadikan seseorang ketua itu seorang yang zalim, berkuasa, mempunyai kekayaan, ramai kuncu-kuncunya, tinggi ilmu (silat atau sihir), garang atau salah satunya daripadanya.

Pada masa itu, yang kuat akan terus kaya-raya dan yang miskin akan terus papa-kedana. Sesiapa yang berkepentingan dan berpengaruh akan hidup senang dalam sistem tersebut.

Sistem seumpama berterusan atau kembali dalam era baru di Malaysia. Sistem itu aku lihat dari peringkat yang kecil hingga peringkat sebuah kerajaan yang memerintah. Tentu sekali sangat terperinci sekiranya dapat aku huraikan di sini.

“Kita” semua dengan tiada pilihan akan masuk dalam dua kumpulan besar dalam setiap peringkat penyelesaian masalah harian iaitu kumpulan “membuli” atau “dibuli”. Tentu semua akan berlumba untuk membuli dan tiada siapa yang hendak menjadi mangsa dibuli.

Di masa ini ukuran kekayaan, kekuatan, kegarangan, kekuasaan, kepandaian dan pengaruh mengambil peranan meletakkan kita di dalam golongan mana. Tentu sekiranya kita dalam kumpulan “membuli,” kita rasa selesa. Bagaimana jika kita di kumpulan satu lagi, kita akan rasa tertindas. Masalahnya sistem ini terus berkembang adalah kerana terdapat mereka yang berkeuntungan dalam sistem ini walaupun sebahagian besarnya tersepit dalam keadaan.

Mari kita buat perubahan itu

Pengundi muar
panglimaselampangmerah@yahoo.co.uk

12:12 AM  
Blogger Khairul Az (kazerto) said...

cerminlah diri anda sendiri sebelum mengajak umat melayu berjuang kononnya untuk keadilan..insaflah saudara..sungguh berat seksaan Allah..kembalilah ke arah Islam Hakiki

8:18 PM  
Blogger Pak Din said...

Betullah Azmin Ali,demokrasi perlu dimakmurkan tetapi tidak semestinya kita mengamalkan demokrasi 100% kerana negara yg suatu ketika dahulu maju dan agung telah kubur kerana telah mengamalkan demokrasi seperti negara yunani,dan lain2 lg.dari semasa ke semasa demokrasi perlu diubahsuai mengikut keadaan negara masing.Saya merupakan penyokong setia Azmin tetapi bukan fanatik Anwar Ibrahim.Oleh itu,saya nasihatkan jgn terlalu menyokong hindraf yg mempropagandakan sesetengah isu spt menuduh M'sia negara mengamalkan etnik cleansing yg tidak pernah berlaku di negara kita.Mereka ini disifatkan sbg Beri betis nak paha.Klu persatuan haram mcm ni yg wujud di masa hadapan apabila PKR mengambil alih kerajaan saya nasihatkan jgn terlalu mengikut tuntutan mereka yg melampau.

5:37 AM  

Post a Comment

<< Home